ویژگى هاى روش محبت 

محبت ستون و رکن دین 

اساسا ستون هاى دین الهى بر دوستى حق استوار شده است و از این راه تاءثیرپذیرى انسان چند برابر مى شود. حضرت على (علیه السلام ) در ضمن خطبه اى مى فرمایند:

ثم ان هذا الاسلام دین الله الذى اصطفاه لنفسه ، واصطنعه على عینه ، و اءصفاه خیره خلقه ، و اءدقام دعائمه على محبته ؛ (6)

دیگر این که دین اسلام ، دین خدا است که آن را براى خود برگزید و به دیده عنایت خویش پرورید و بهترین آفریدگان خود را مخصوص رساندن آن گردانید و ستون آن را بر دوستى خود استوار نمود.

ایشان مى فرمایند از رسول گرامى اسلام درباره سنت آن حضرت پرسیدم ، آن حضرت فرمودند:

والحب اءساسى ؛ (7)

محبت ، بنیاد و اساس من است .

کودک

اظهار محبت 

در سیره معصومین علیهم السلام چشاندن طعم شیرین محبت به راه هاى مختلف دیده مى شود. این اظهار محبت در گره گشایى روانى ، مادى و... دیده مى شود. آنان آب حیات محبت را بر دیگران ایثار مى کردند و از این راه زمینه هدایت افراد را فراهم مى کردند. اظهار محبت به فرزندان و بزرگ  سالان از دستورهاى اکید ایشان است . از وصیت هاى حضرت امیر (علیه السلام ) است که :

و ارحم من اءهلک الصغیر، و وقر منهم الکبیر ؛ (8)

با کودکان مهربانى کن و احترام بزرگان را نگه دار.

این محبت باید در تبسم و حتى در آهنگ محبت آمیز والدین جلوه نماید، هیچ گاه نباید محبت رااز فرزندان دریغ کرد. فرزندان در دوران نوجوانى و جوانى هم ، به محبت هاى پدر و مادر شدیدا نیازمندند.

محبت به فرزندان و دیگران به این معنا نیست که بدى هاى آنان نادیده انگاشته و از تربیتشان غفلت شود. باید حساب دوستى به فرزندان رااز حساب تربیت و سازندگى جدا کرد.

محبت افراطى 

محبت به فرزندان و دیگران به این معنا نیست که بدى هاى آنان نادیده انگاشته و از تربیتشان غفلت شود. باید حساب دوستى به فرزندان رااز حساب تربیت و سازندگى جدا کرد. بعضى از پدران و مادران با محبت هاى بى جاى خود، در لباس دوستى ، بزرگ ترین خیانت ها رادر حق فرزندان خود مرتکب مى شوند. باید توجه داشت همان طور که کمبود محبت زیان آور است ، زیاده روى در محبت نیز فرزندان رااز خودراضى و کم مقاومت به بار مى آورد و در مقابل مشکلات زندگى دچار احساس حقارت شده و آسیب پذیر مى شوند. انسان ها، در بستر مناسب و متعادل رشد شخصیت مى یابند. در شرایط خاص و دشوار، انسان با مقاومت آبدیده و مقاوم بار مى آید و توانایى مواجهه با مشکلات را مى یابد. حضرت امیر (علیه السلام ) مى فرمایند:

من کلف بالاءدب قلت مساویه ؛ (9)

هر کسى سختى تاءدیب را تحمل کند، بدى هایش کم خواهد شد.

بنابراین ، نباید در اثر افراط در محبت و تعریف و تمجیدهاى آن چنانى ، فرزندانى با شخصیت کذایى رشد بیابند که براى خود شخصیت و مقامى بالاتر از انتظار تصور کنند و عیوب خود را نیز کمال پنداشته و به بیمارى خودپسندى مبتلا شوند. حضرت على (علیه السلام ) مى فرمایند:

من رضى عن نفسه ظهرت علیه المعایب ؛ (10)

هر کس از خود راضى باشد ، عیوبى در او پدیدار خواهد شد.

از سوى دیگر، چنین شخصى از دیگران توقع دارد که شخصیت کاذب اورا بپذیرند و از او ستایش کنند. در نتیجه ، افراد چاپلوس و تملق گو در اطراف او جمع مى شوند؛ ولى واقع گویان و انتقادکنندگان را نمى پذیرد. خودپسندان نه تنها نمى توانند محبت دیگران را به سوى خویش جلب کنند، بلکه همواره منفور و مطرود دیگران خواهند بود. چنانچه حضرت على (علیه السلام ) مى فرمایند:

من رضى نفسه کثر الساخط علیه ؛ (11)

هر کس از خود راضى باشد، خشم گیرندگان بر او بسیار خواهند شد.

به امید پیروی از دستورات دینی که بهترین زندگی را برایمان رقم زده است.

پی نوشت ها :

1- دکتر عین الله خادمى ، درونى کردن ارزش هاى اسلامى ، ص 107

2- فیض کاشانى ، المحجه البیضاء، ج 2، ص 237.

3- محمدى رى شهرى ، میزان الحکمه ، ج 2، ص 214 الدین هوالحت والحت هوالدین .

4- علامه مجلسى ، بحارالاءنوار، ج 104، ص 99وجدتک بعضى بل وجدتک کلى حتى کاءن لو اءصابک اءصابنى ....

5- شرح غرر الحکم ، ج 5، ص 177.

6- نهج البلاغه ، خطبه 198.

7- الشفاء بتعریف حقوق المصطفى ، ج 1، ص 187.

8- بحار الاءنوار، ج 75، ص 136.

9- غرر الحکم ، فصل 77، شماره 624.

10- همان ، فصل 71، شمار 1158.

11- همان ، ش 839.

 

منبع : برگرفته از کتاب "سلوک علوى (راهبردهاى امام على (ع ) در تربیت فرزندان )" نویسنده : سید حسین اسحاقى

تنظیم برای تبیان :داوودی

 

مقالات مرتبط :

سرمایه گذاری در بانک احساسات

راهکارهای تربیت ماندگار

سال های طلایی را از دست ندهید

مامان،بابا مراقب تربیتم باشید!

رهاکن،تربیت کن،همراه باش!

 

/ 0 نظر / 4 بازدید